Pe 14 Septembrie 1977, eram comandant pe IL-18 si am fost planificat sa execut o cursa de marfa cu medicamente pentru “poporul frate laotian.”
La astfel de curse se trimetea un echipaj intarit cu trei piloti din care doi comandanti un navigator un mecanic navigant un radiotelegrafist si nu mai stiu daca unul sau doi securisti
Cursa a fost pregatita si planificata pe ruta Otp-Karachi-Calcuta-Vientiane si retur, cu ramanere peste noapte la Vientiane
Dupa aterizarea de la Vientiane si descarcarea avionului, reprezentantii guvernului ne-au invitat la o masa la care a participat tot echipajul si un numar egal din randul laotienilor.
In timp ce tocmai ni se servise cate o farfurie de supa cu carne taiata fideluta din care apucasem sa gust, in dorinta de a intretine o conversatie cu comeseanul meu l-am intrebat pe laotian, care este mancarea lor traditionala.
Foarte natural si deschis mi-a spus ca supa de caine, la care m-am inrosit tot, am pus lingura deoparte si am simtit un gust ,un miros de caine pe care si acum mi-l aduc aminte.
Vazandu-mi reactia mi-a spus ca sa nu-mi fac probleme ca noua nu ne-au dat o asemenea delicatesa pentru ca stiau ca nu o vom aprecia .
In dorinta de a-mi da mai multe amanunte acesta mi-a povestit ca sunt caini special crescuti pentru a fi sacrificati , mi-a explicat cum ii cresc si cum ii fragezesc inainte de taiere etc.
Nu stiu nici acum daca a fost sau nu ,supa de caine , dar nu am mai mancat toata seara decat fructe.
BETIVA DE LA CONSTANTA
In vara anului 1982 eram detasat la Kogalniceanu si la o cursa de Stuttgard cu TU-154 asteptam in avion cu echipajul, sa soseasca pasagerii.
Intr-un final au sosit si printre ei intr-un scaun cu rotile, o femeie la vreo 25-30 de ani imbracata numai intr-un sort de plaja si o camasa barbateasca .
Nu am dat prea multa atentie evenimentului dar la un moment dat am auzit galagie mare jos la piciorul scarii si unul din insotitori a venit sa-mi raporteze ca tipa din scaunul cu rotile dupa ce a ajuns la scara avionului si-a dat sortul jos de pe ea si a sarit pe un pasager.
Bine bauti amandoi dupa imbarcarea in avion ea impreuna cu amicul ei ,un tip inalt solid cu mustata au inceput sa bata cu pumnul in masuta din fata scaunului lor si sa ceara votca.
Am fost anuntat din nou ca cei doi pasageri fac scandal in cabina a doua.
Am intrerupt pregatirile de decolare ,luat pe mine haina de uniforma cu cele 4” macaroane “de comandant si m-am dus in spate sa le explic ca nu li se va da bautura decat la masa ,dupa decolare, ceea ce l-a infuriat si mai rau pe haidamac care s-a sculat in picioare m-a imbrancit de era sa ma rastoarne.
Infuriat la culme le-am cerut sa coboare din avion ca eu nu-i mai iau la bord
Cand au vazut ca este groasa au promis ca se vor linisti,numai sa-i las in avion
Cum nu-mi schimb hotararile prea usor ,am cerut prin radio comandantului de aeroport colonelul Morandini ,sa vina la avion ca avem o problema.
Acesta a venit cu cativa ofiteri de la granita si a in dorinta lor de a scapa de ei ,au incercat sa ma convinga sa-i iau , ca oricum la cat sunt de bauti ,or sa adoarma repede.
Bineinteles ca nici nu am vrut sa aud de asa ceva si la refuzul comandantului de a-i da jos , am cerut echipajului sa coboare din avion cu intentia de a pleca in aerogara pana se va lua o masura cu cei doi pasageri.
Cand a vazut comandantul de aeroport cat eram de hotarat, a fost de acord sa-i debarce, dar nu stia cum, ca ei nici vorba sa coboare de buna voie.
M-am intors in cabina pilotilor si am anuntat pasagerii prin interfon ,ca regret, dar din cauza unei defectiuni tehnice ,cursa nu poate continua ,si ca trebuie sa se intoarca in aerogara pana la remedierea defectiunii.
Disclipinati, nemtii, au coborat toti in afara de cei doi care au mai stat cateva minute iar cand au vazut ca au ramas singuri in avion ,au coborat si ei
Cand au pus piciorul pe pamant, cei doi au fost infascati de baietii de la granita, urcati intr-un autobuz si dusi in aerogara, iar ceilalti s-au urcat din nou in avion pentru a continua calatoria.
Urcarea mea si a echipajului in avion a fost insotita de aplauzele pasagerilor care erau bucurosi ca scapasera de niste oameni care i-au facut de rusine
D-l Bozga,
va salut si sper ca ca totul e bine.Poate intr-o buna zi vom avea ocazia sa ne vedem;s-avem timp sa schimbam cateva vorbe.Mi-ar face o deosebita placere.
Cele bune,
D-tru Oprisiu ,oprisiu_sb@yahoo.com
In aceste zile nu prea vesele pentru pilotii pensionari ,incerc sa mai destind putin atmosfera si sa povestesc o intamplare din Scoala Militara de la Bobocu
Spectacol de Ziua Unirii
Pe 24 Ianuarie 1969 se aniversau 110 ani de la unire si evenimentul nu putea trece nesarbatorit in scoala militara de ofiteri
Conducerea scolii a hotarat ca fiecare escadrila sa organizeze un spectacol -concurs , elevii escadrilei castigatoare vor fi recompensati cu 3 zile de concediu
Noi cei din escadrila a II-a ,viitori piloti civili ,toti bucuresteni , incercam intodeauna sa demonstram ca suntem cei mai grozavi si nici acum nu voiam sa fim mai prejos.
Au urmat multe zile de munca de repetitii si in afara de dorinta noastra de intrecere cu cei de la “militara “ mai erau si cele trei zile de permisie ceea ce ne faceau si mai competitivi
Cei din anul I ,seria mai mica decat noi ,s-au gandit sa monteze o piesa de teatru dupa povestirea lui Ion Creanga “ Mos Ion Roata si Cuza Voda “
In ziua spectacolului ne-am adunat noi elevii, ofiterii cu familiile lor in sala de spectacol a scolii sa sarbatorim evenimentul
Mos Ion Roata era daca nu ma insel, Ardeleanu un elev care nu a terminat scoala de piloti ,iar Voda era Ion Ciopraga
Pentru ca totul sa fie cat mai autentic “artistii” erau imbracati in costume de epoca luate de la Caminul Cultural din Buzau
Piesa s-a jucat pe scena din sala de spectacol a scolii si cand s-a deschis cortina l-am vazut pe Cuza imbracat intr-un costum visiniu plin de fireturi stand pe un jilt asteptand sa intre impricinatii.
Un aprod a anuntat cu glas puternic de slujbas domnesc:
-Sa intre Ion Roata
S-a deschis usa, a intrat Ion Roata cu un toiag in mana ,imbracat in suman si itari cu o caciula mare pe cap iar noi toti din sala am izbucnit in hohote de ras
Chiar inainte de a intra pe scena, lui mosu, i se deslipise jumatate de mustata si grabit a luat-o de jos ,dar a lipit-o gresit .
Arata mai mult decat caraghios cu mustata lui mare “pe oala” cu jumatate de mustata cu varful in jos si cealalta jumatate cu varful in sus
Nu a realizat ce s-a intamplat si dornic sa-si demonstreze calitatile de actor a inceput sa se planga la Voda ce napastuiti si chinuiti sunt taranii si cu cat insista mai mult cu atat era mai caraghios iar noi spectatorii ne prapadeam de ras
Ciopraga pe jilt se tot foia si incerca sa fie serios dar in final a izbucnit si el in hohote de ras ,s-a tras cortina si tot spectacolul s-a transformat din tragedie in comedie.
Nu mai stiu cine a castigat concursul dar oricum am plecat trei zile in permisie la Bucuresti
UN MARE OM..DL COMANDANT NU SE DEZMINTE NICI ACUM..INCEARCA CU CALM SA NE ALINE..ASA ERA SI N TIMPUL ZBORURILOR GRELE..O VORBA BUNA,APRECIEREA SA LA ADRESA NOASTRA..ASA AU TRECUT 30 DE ANI DE ZBOR,DE VIATA..A FOST FRUMOS DAR GREU UNEORI,..IN AVION NE SIMTEAM IN SIGURANTA PT CA STIAM ,ERAM MANDRI CA PILOTII NOSTRI ERAU PRINTRE CEI MAI BUNI..I AM RESPECTAT SI NU DE PUTINE ORI I AM VAZUT PALIZI,EPUIZATI DE EFORT DATORITA SITUATIILOR SPECIALE CARE APAREAU..NU S AU PLANS NICIODATA..DIMPOTRIVA..CALMI,STAPANI PE SITUATIE NE AU ADUS CU CURAJ SI MARE RESPOSABILITE ACASA(da ei erau responsabili nu si au batut joc de viata nimanui)..PASAGERII APLAUDAU,CAND II VEDEAU ERAU INCANTATI..II PRIVEAU CU ADMIRATIE PT CA MERITAU ASTA…E TRIST CA ACUM TOCMAI UN OM DIN CONDUCEREA TARII, SI A PERMIS SA I INSULTE..E O MARE NEDREPTATE..NU,NU E VORBA DE BANI..E VORBA DE FELUL IN CARE A EVALUAT ACEASTA CATEGORIE PROFESIONALA..IGNORANTA SI FRUSTRARE VIS A AIS DE NISTE BARBATI ADEVARATI..MILITARI IN REZERVA,PILOTI-. ELITELE DIN ARMATA-TREBUIE CA TOTI CEI CARE ZBOARA SA NU MAI RIDICE NICI UN AVION DE LA SOL PANA NU NI SE VOR CERE SCUZE IN MEDIA SI NU VOM FI APRECIATI CUM SE CUVINE..IN TARA SE APLICA PRINCIPIUL”DEZBINA SI STAPANESTI”SI PERIODIC SE ABATE ATENTIA DE LA MARILE PROBLEME ALE TARII,FOCALZAND ATENTIA PUBLICA PE FALSE PROBLME..DACA ROMANIA STA IN PENSIILE AVIATORILOR AR MAI FI CEVA..DAR UNDE SUNT BANII IMPRUMUTATI?CE S A FACUT CU EI?..NU SE VEDE MARE LUCRU,UNDE S A AJUNS IN 20 DE ANI?LA SAPA DE LEMN..DE CE AU MURIT ATATIA OAMENI IN 1989?DE GEABA…SI COLEGII DIN AN24 CAZUT LA REVOLUTIE AU FOST TOT NISTE”nesimtiti”?NU AU FOST NISTE IDEALISTI CA TOATA ROMANIA SPERAU CA VA VENI CEVA MAI BUN..SPERAU LA UN TRAI DECENT,LA CIVILIZATIE,RESPECT SI DEMNITATE..DAR NU. SUNTEM UMILITI,CALCATI IN PICIORE,NERECOMPENSATI PE MASURA EFORTULUI,COMPLEXITAII MUNCII,COMPETENTEI..IN CURAND NE VOR DA UNIFORME GRI SI PAPUCI DE CARPA SI EVENTUAL O MASA CALDA LA CAZAN..NICI UN ROMAN DIN TARA ASTA MILITAR,CIVIL,PROFESOR,ETC NU E PLATIT CU ADEVARAT..TOTUL ESTE MANIPULARE GROSOLANA..ORICUM VOM SUPRAVIETUI,VOM FI DEMNI SI VOM INCERCA SA NE FACEM INTELESI…SI RESPECTATI.CU CONSIDERATIE VA DORESC MULTA SANATATE SI ANI SENINI.CRISTINA DITOIU
UN MARE OM..DL COMANDANT NU SE DEZMINTE NICI ACUM..INCEARCA CU CALM SA NE ALINE..ASA ERA SI N TIMPUL ZBORURILOR GRELE..O VORBA BUNA,APRECIEREA SA LA ADRESA NOASTRA..ASA AU TRECUT 30 DE ANI DE ZBOR,DE VIATA..A FOST FRUMOS DAR GREU UNEORI,..IN AVION NE SIMTEAM IN SIGURANTA PT CA STIAM ,ERAM MANDRI CA PILOTII NOSTRI ERAU PRINTRE CEI MAI BUNI..I AM RESPECTAT SI NU DE PUTINE ORI I AM VAZUT PALIZI,EPUIZATI DE EFORT DATORITA SITUATIILOR SPECIALE CARE APAREAU..NU S AU PLANS NICIODATA..DIMPOTRIVA..CALMI,STAPANI PE SITUATIE NE AU ADUS CU CURAJ SI MARE RESPOSABILITE ACASA(da ei erau responsabili nu si au batut joc de viata nimanui)..PASAGERII APLAUDAU,CAND II VEDEAU ERAU INCANTATI..II PRIVEAU CU ADMIRATIE PT CA MERITAU ASTA…E TRIST CA ACUM TOCMAI UN OM DIN CONDUCEREA TARII, SI A PERMIS SA I INSULTE..E O MARE NEDREPTATE..NU,NU E VORBA DE BANI..E VORBA DE FELUL IN CARE A EVALUAT ACEASTA CATEGORIE PROFESIONALA..IGNORANTA SI FRUSTRARE VIS A AIS DE NISTE BARBATI ADEVARATI..MILITARI IN REZERVA,PILOTI-. ELITELE DIN ARMATA-TREBUIE CA TOTI CEI CARE ZBOARA SA NU MAI RIDICE NICI UN AVION DE LA SOL PANA NU NI SE VOR CERE SCUZE IN MEDIA SI NU VOM FI APRECIATI CUM SE CUVINE..IN TARA SE APLICA PRINCIPIUL”DEZBINA SI STAPANESTI”SI PERIODIC SE ABATE ATENTIA DE LA MARILE PROBLEME ALE TARII,FOCALZAND ATENTIA PUBLICA PE FALSE PROBLME..DACA ROMANIA STA IN PENSIILE AVIATORILOR AR MAI FI CEVA..DAR UNDE SUNT BANII IMPRUMUTATI?CE S A FACUT CU EI?..NU SE VEDE MARE LUCRU,UNDE S A AJUNS IN 20 DE ANI?LA SAPA DE LEMN..DE CE AU MURIT ATATIA OAMENI IN 1989?DE GEABA…SI COLEGII DIN AN24 CAZUT LA REVOLUTIE AU FOST TOT NISTE”nesimtiti”?NU AU FOST NISTE IDEALISTI CA TOATA ROMANIA SPERAU CA VA VENI CEVA MAI BUN..SPERAU LA UN TRAI DECENT,LA CIVILIZATIE,RESPECT SI DEMNITATE..DAR NU. SUNTEM UMILITI,CALCATI IN PICIORE,NERECOMPENSATI PE MASURA EFORTULUI,COMPLEXITAII MUNCII,COMPETENTEI..IN CURAND NE VOR DA UNIFORME GRI SI PAPUCI DE CARPA SI EVENTUAL O MASA CALDA LA CAZAN..NICI UN ROMAN DIN TARA ASTA MILITAR,CIVIL,PROFESOR,ETC NU E PLATIT CU ADEVARAT..TOTUL ESTE MANIPULARE GROSOLANA..ORICUM VOM SUPRAVIETUI,VOM FI DEMNI SI VOM INCERCA SA NE FACEM INTELESI…SI RESPECTATI.CU CONSIDERATIE VA DORESC MULTA SANATATE SI ANI SENINI.CRISTINA DITOIU
Buna Cristina
Ai dreptate 100% in ceea ce ai scris si cum ai descris situatia actuala din Romania.
Din pacate, se pare ca nu mai exista valori morale si spirituale in aceasta tara. Si asta, la toate nivelele. Iar noi, pensionari (in special aceasta categorie din cadrul aviatiei) trebuie sa disparem din aceasta societate, datorita tocmai acelor valori morale de care vorbeai mai sus. Noi suntem o piedica, o contra, a tot ceea ce reprezinta ei, prin abnegatia, daruirea si moralitatea de care am dat dovada, de-a lungul anilor si mai ales prin efortul depus, specific muncii noastre.
Acum numai banii vorbesc.
Coruptia, mizeria, damagogia si fariseismul acestor oameni ajunsi in conducerea tarii, depaseste orice inchipuire.
Nici unul din stalpii societatii romanesti, nu mai are sira spinari verticala, si daca societatea se sprijina pe acestia, iti dai seama cat de dreapta este.
Si ceea ce este mai grav, este faptul ca ei, isi inchipuie ca vor fi vesnic la putere, ca nu ii va trage nimeni la raspundere, si ca niste iluzionisti celebri, vor face sa dispara tot ce au furat, fara ca cineva sa isi dea seama unde si cum s-au dus toti banii jefuiti pe spinarea acestui popor umilit si jecmanit in nestire.
Nimic nu ramane neplatit pe aceasta lume.
Este o regula bine stiuta in codul nescris al universului uman, ca orice actiune are si reactiune si ca atunci cand faci rau cuiva, acest rau se intoarce impotriva ta fara ca sa banuiesti macar. Sper, sa traim si sa vedem aceste lucruri cat de curand sau intr-un viitor nu prea indepartat.
In ultima perioada am citit tot felul de comentarii legate de meseria de aviator si imi amintesc cum, la o cursa interna pe ruta Bucuresti – Timisoara, colegele din echipaj au auzit un pasager care s-a exprimat, in aerogara, ca ceea ce vedea pe platforma de imbarcare nu ar fi un avion “extraordinar” (AN-24) si ca asa ceva ar putea pilota si el si inca foarte lejer. Dupa imbarcare, acest pasager s-a asezat pe locul lui, si-a pus centura de siguranta, a luat culoarea unei lamii bine coapte si nu a mai scos nici un cuvant tot timpul zborului, nici macar nu a schitat vre-un gest de relaxare. Cand colegele nostre l-au invitat in cabina de pilotaj a refuzat categoric, solicitand ceva de baut sa ii mai treaca spaima legata de zborul cu avionul. Asemenea “eroi”, am intalnit de-a lungul vietii, si mai ales acum, apar precum ciupercile dupa ploaie. Tara asta, nu duce lipsa de asa ceva.
Pacat de aceasta frumoasa meserie, ca este denigrata, injosita si dezaprobata, incepand de la cele mai inalte nivele.
Sincer, nu stiu ce am putea face ca sa reabilitam meseria pe care am practicat-o.
Si tot din pacate, din cate citesc in mass media (eu nefiind in tara, poate percep altfel lucrurile), se pare ca noua generatie de aviatori nu ar depune un efort deosebit in apararea pozitiei lor. Poate ma insel, dar ei nu trebuie sa uite ca odata, sau poate cat de curand, vor ajunge in postura noastra, de pensionari…. Dar asta este alta poveste.
Inca o data, ai dreptate, Romania se indreapat cu pasi rapizi spre o dictatura, fara precedent, spre inregimentare si disparitie a drepturilor umane, fara viitor si nici macar sa aibe o opozite reala, la actuala guvernare.
Luminita de la capatul tunelului (aceea speranta spre care tinde fiecare) s-a stins odata cu realegerea presedintelui si numirea aceluisi guvern de incapabili sa reporneasca motorul economiei nationale.
Tuturor celor care au lucrat si lucreaza in aviatie, va urez multa sanatate si sa auzim de bine.
Cu stima,
Simi
PROPUNERE
Propun trimiterea unei petitii (modificata dupa cum credeti de cuviita si revizuita de un avocat), din partea asociatiei ANAP la
Secretariatul Comitetului pentru Petitii,
PARLAMENTUL EUROPEAN,
strada Wiertz, B -1047, Bruxelles.
Fax: 0032/22846844.
In atentia D-nului Karl NATSCHERADETZ
“INCALCAREA DREPTURILOR CONSTITUTIONARE”
Guvernul Romaniei a adoptat Legea 119/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; analizand continutul acestei legi, raportat la situatia pensionarilor personalului navigant profesionist (carora urmeaza sa li se recalculeze pensiile aflate in plata), se constată că textul este, sub numeroase aspecte, esenţial neconstituţional, vadit nelegal, discriminatoriu, întocmit cu încălcarea gravă a normelor obligatorii ale Comunităţii Europene, cu nesocotirea practicii constante a Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Recalcularea pensiilor de serviciu este neconstitutionala deoarece incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.” Principiul neretroactivitatii impune niste reguli pentru o lege noua, in sensul ca:
a. legea noua nu reglementeaza raporturile juridice aparute, modificate sau stinse inainte de intrarea ei in vigoare. Nimeni nu poate actiona in conformitate cu niste norme care nu exista, nu poate respecta niste norme care nu au fost adoptate si poate nimeni nu se gandeste ca vor apare. Daca legea noua ar anula ceea ce a statuat vechea lege, increderea in lege s-ar diminua, s-ar aduce atingere grava la autoritatea legii, iar vointa de a da ascultare legilor ar scadea considerabil;
b. legea noua se aplica fara a fi retroactiva in cazul situatiilor juridice care vor apare, modifica sau stinge, dupa intrarea in vigoare a legii, in cazul situatiilor juridice in curs de formare, modificare sau stingere la data intrarii in vigoare a legii si in cazul efectelor viitoare ale raporturilor juridice trecute;
Concluzia este ca daca se aplica o astfel de masura se poate aprecia ca Romania nu este un stat de drept unde legea este suverana.
Guvernul României a fost deja atenţionat prin Raportul de consultare din 31.01.2007 al Comisiei Europene, prin care „se atrage atenţia asupra faptului că, pentru legislaţia neconformă Directivelor comunitare, Comitetul Miniştrilor va transmite României scrisori de notificare oficială, declanşând, astfel, acţiunea de neândeplinire a obligaţiilor de Stat membru al U.E.” ;
Pozitia Consiliului Legislativ
Avizul Consiliului Legislativ, care însoţeşte proiectul Legii pensiilor, precizează că recalcularea pensiilor speciale potrivit principiului contributivităţii nu poate fi aplicată decât celor care se vor pensiona după intrarea în vigoare a legii. Conform Consiliului Legislativ, intenţia guvernului de a reduce pensiile nu poate fi pusă în practică, întrucât ar încălca Constituţia. “Măsura privind recalcularea pensiilor stabilite prin legi speciale, aflate în plată la data introducerii sistemului unitar de pensii publice, nu se poate face decât prin încălcarea principiului neretroactivităţii legii, prevăzut la art. 15, alin. (2) din Constituţia României, republicată, conform căruia legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile”.
În sprijinul acestui punct de vedere, Consiliul Legislativ aduce decizia Curţii Constituţionale din 2007, conform căreia “în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior”.
Jurisprudenţa CEDO
În cauza Buchen v. Cehia (2006), Curtea a decis că „limitarea nejustificată a unui drept recunoscut, cum ar fi o pensie specială, drept nesocotit ulterior, fără a exista o justificare obiectivă şi rezonabilă pentru o asemenea îngrădire, constituie o privare de proprietate în sensul art. 1. par.1 din Protocolul nr. 1 la CEDO, dar şi o discriminare în sensul art.1 din Constituţie şi art. 1 din Protocolul nr.12”;
In cauza Gaygusuz v. Austria (1996), Curtea a decis că „pensia constituie un drept patrimonial în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie şi se constată o discriminare, în sensul art.14, dacă lipseşte o justificare obiectivă rezonabilă pentru diminuarea patrimoniului reclamantului” ;
În cauza Stubbings ş.a. v. Marea Britanie s-a decis că „există discriminare în sensul art. 14 al Convenţiei atunci când persoane aflate în situaţii identice sau comparabile se bucură de un tratament preferenţial unele faţă de altele”. A se vedea, din această perspectivă, prevederile din proiectul Legii unitare a pensiilor, care numai unitare nu sunt atunci când prvilegiază nejustificat unele categorii profesionale (ex. lucrători dn sistemul penitenciar) faţă de puterea judecătorească, de Armată şi de Poliţie şi alţii.
despăgubiri, stabilind că este încălcat art..6 din Convenţie şi aV.d.
În cauza Akdeejeva v.Letonia (2007), Curtea Europeană a Drepturilor Omului a obligat statul pârât la rt..1 din Protocolul nr.1 în cazul în care se procedează la recalcularea în minus a pensiei,dat fiind că este vorba despre un drept câştigat.
În speţa Muller v. Austria, precum şi în numeroase alte speţe similare, s-a decis constant în sensul că „o reducere substanţială a nivelului pensiei ar putea fi considerată ca afectând substanţa dreptului de proprietate şi chiar a însăşi dreptului de a rămâne beneficiar al sistemului de asigurare la bătrâneţe.”
În conformitate cu art.14 din Convenţia pentru interzicerea discriminării şi art. 1 din Protocolul 1 referitor la protecţia proprietăţii, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că „noţiunea de bun înglobează orice interes al unei persoane de drept privat ce are valoare economică, astfel încât dreptul la pensie şi, evident, dreptul la salariu sunt asimilate dreptului de proprietate” (cauza Buchen versus Cehia). Din această perspectivă, apare ca fiind evident că pensia de servicu, aşa cum este în prezent reglementată şi având cuantumul stabilit prin lege, constituie un „drept de proprietate” în sensul Convenţiei şi a Protocoalelor adiţionale, iar reducerea prin recalculare a acestui drept ar echivala cu o expropiere.
Referitor la înţelesul noţiunii de „speranţa legitimă”, s-a statuat în numeroase soluţii de speţă că această noţiune trebuie înţeleasă şi interpretată ca avându-şi temeiul în dreptul cetăţeanului la coerenţă şi siguranţă legislativă, astfel ca, în temeiul legii, acesta să îşi poată valorifica, păstra şi apăra drepturile. Cu alte cuvinte, este vorba de concretizarea pricipiului constutiţional, propriu oricărui stat de drept, privind supremaţia legii.
Din cele expuse anterior, se poate observa ca Legea 119/2010 nesocoteşte total noţiuni de principiu şi de esenţă ale civilizaţiei juridice europene, ce sunt de multă vreme, clarificate şi încetăţenite la nivelul practicii CEDO şi CJCE.
Se aplică din noiembrie prevederile unei legi, Legea unică a pensiilor publice , care abia acum se află în dezbaterea Camerei Deputaţilor, şi care avea termen de aplicare data de 01.01.2011. Se aplică astfel, prin asumare, prevedrile unei legi, care abia acum se află in dezbatere, ocolindu-se astfel, din nou Parlamentul României.
Se încalcă şi prin acest act normativ, toate actele normative europene enumerate mai sus.
Conform procedurilor Parlamentului European si ale Comisiei pentru Petitii, urmeaza, ca aceasta petitie sa fie supusa aprobarii Cosiliului reprezentantilor spre admitere, in functie de problematica in discutie.
Daca va fi admisa, se va analiza continutul petitiei si daca se va ajunge la concluzia ca este intemeiata, comisia va solicita statului roman sa retraga aceasta lege, in situatia in care nu va retrage legea, se vor lua masuri de sanctionare a statului roman,iar daca nu se va lua nici o masura nici in acest caz, Comisia de Petitii va face apel la instanta europeana, prin care va obliga statul roman sa se conformeze normelor europene.
Asa s-a intamplat si cu legea referitoare la taxa auto, caz in care, in baza unor petitii a unor organizatii neguvernamentale, si a unor cetateni romani, Comisia de Petitii a solicitat statului roman sa retraga aceasta lege, ceea ce nu s-a intamplat initial, iar cand a fost vorba sa se ajunga la instanta europeana, statul roman a retras legea si a emis un alt act normativ in concoradnta cu normele europene.
In paralel cu aceste demersuri, solicit asociatiei ANAP, initierea de actiuni in justitie pentru anularea efectelor acestei legi, intai la instantele romanesti, si apoi, in functie de rezultat, la instantele europene.
In felul acesta, prin actiunea conjugata, simultana si paralela, coordonata in timp si spatiu, atat la instanta romaneasca cat si la cea europeana, precum si prin Comisia de Petitii a Parlamentului European cat si prin instanta europeana, se va ajunge cred, la un rezultat de inlaturare a unui abuz nemaiintalnit de incalcarea dreptului nostru, de proprietate asupra pensiei, intr-un stat de drept european, drept consfint in Carta Fundamentala Drepturilor Omului.
Am primit sugestia de a face o traducere si in limba engleza a materialului de mai sus (petitia catre Parlamentul European). Am incercat sa fac acest lucru cu o accuratete marita. Daca aveti sugestii, corecturi sau alte opinii va rog sa sa le faceti, lucrul in echipa fiind foarte benefic actiunilor noastre.
TO THE EUROPEAN PARLIAMENT
Committee on Petitions
Wiertz St., B -1047, Bruxelles.
Fax: 0032/22846844.
Dear Mr. Karl NATSCHERADETZ
Romanian Government has adopted Law 119/2010 on unitary public pension system; analyzing the content of this law, as far as the pension of the professional crew in civil aviation (which are going to recalculate their pensions) noted that the above Law, in many respects, is essentially unconstitutional, obviously illegal, discriminatory, and against the mandatory rules of the European Community, to disregard the practice of the European Court of Human Rights.
Recalculation of professional crew in civil aviation pensions is unconstitutional because it violates Art. 15 para. (2) of the Constitution: “The law only for the future, except in criminal law or the more favorable.” Non-retroactivity principle requires some rules for a new law, meaning that:
a. new law doesn’t regulate legal relations arising, not modified or extinguished before its entry into force. One cannot act in accordance with some rules not there, cannot meet some standards that were adopted and nobody cannot thinks that will occur. If the new law would remove what is part of the old law, confidence in the law would diminish with serious prejudice to the authority of law, and willingness to obey the laws would decrease considerably;
b. new law applies retroactively without legal situations that will occur, change or expire, after the entry into force of the law, in case of new legal situations, modification or extinction of the entry into force of the law;
The conclusion is that if you apply such a measure you cannot say that Romania is a state of law where the law is sovereign.
Romanian Government has been warned by the advisory report of 31.01.2007 the European Commission, “notes that for the legislation which is not consistent to the EU directives, the Committee of Ministers will sent to Romania letters of formal notice, triggering thus action for not complying with the obligations of EU membership”;
Legislative Council position
Legislative Council opinion accompanying the draft pension law states that the principle of special pension recalculation can be applied only to those who will retire after the entry into force of the law. According to the Legislative Council, the government’s intention to reduce pensions can not be implemented because it would violate the Constitution. “The recalculation of pensions established by special laws in payment on the date the public pension system would entry into force, will be against the principle of non-retroactivity of the law referred to in Art. 15, par. (2) of the Romanian Constitution, republished, that the law only will apply for the future.”
In support of this view, the Legislative Council invoke the decision of the Constitutional Court decision dated 2007 which says “where the recalculation results in a greater amount of pension will pay it, and if the new product is lower amount will be paid further pension payments previously established and located in, without prejudice to any legal rights previously won”.
The European Court of Human Rights (ECHR) jurisprudence.
Case Buchen v. Czech Republic (2006), the Court held that “unjustified restriction of a right recognized, such as a special pension, as subsequently ignored, with no objective and reasonable justification for such a restriction constitutes a deprivation of property within the meaning of Art. 1. par.1 of Protocol. 1 to the ECHR also discrimination within the meaning of Article 1 of the Constitution and Art. 1 of Protocol No. 12;
Case Gaygusuz v. Austria (1996), the Court held that “pension is a property right within the meaning of Art. 1 of Protocol. 1 to the Convention and there is discrimination within the meaning of Article 14, if it misses a reasonable objective justification for reducing the plaintiff heritage;
In Case Stubbings etc. v. United Kingdom it was decided that “there is discrimination within the meaning of Art. 14 of the Convention when people in similar situations or comparable enjoy preferential treatment versus other.”
Case Akdeejeva v.Letonia (2007), the European Court of Human Rights ordered the defendant to state compensation, because Article 6 of the Convention and art 6 of Protocol No. 1 was violated arguing that pension is a right won.
In this case Muller v. Austria, and in many other similar present case it was decided consistently that “a substantial reduction in pension levels could be regarded as affecting the substance of ownership and even the right to remain a beneficiary of the system insurance in old age. ”
V.f. A special issue was made at the ECHR and the ECJ the notions of “good patrimony” and “expectation”. In accordance with Article 14 of the Convention on the prohibition of discrimination and art. 1 of Protocol 1 on the protection of the European Court of Human Rights held that “the concept of property includes any interest of private individuals that have economic value, so that pension and, of course, entitled to pay are treated right property “(Case Buchen vs. Czech Republic). From this perspective, appears to be clear that the professional crew in civil aviation pension as currently regulated, and with the amount specified by law, constitute a “property right” within the meaning of the Convention and additional protocols that in such case is about expropriation.
As such, it is the realization of the constitutional principle which is governed by the rule of law.
In conclusion, it is noted that the project under discussion rejects all notions, principles and essence of the European legal civilization, which have been clarified and well-established in the practice at the ECHR and the ECJ.
Having in view what we have describe above please take the appropriate actions.
Sincerely yours,
Nu e o intamplare, e adevar. Recent, la una din cursele de Houston in care se opereaza cu doua echipaje, celalalt cdt. era un ex British Airways capt.pe Concorde, apoi B777;pensionat de la BA.Peste 16 ore de zbor, discuti vrute si nevrute.Despre pensii;el pensionat de la BA cu pensia echivalenta a ultimului salar =12.000(douasprezece mii) Lire sterline/luna.E usor sa calculati cam cati $ sau Eur. pe luna este pensia acestui cdt. Si Anglia trece prin criza, dar nu s-a gandit sa taie pensile aviatorilor.Pt. pilotii englezi ,tara(lor) are un respect deosebit pt. ceea ce au facut si ce inseamna ei.La noi ,la fel, dar pe invers.Se pare ca suntem buni doar in situatii de calamitati ,cand nu mai sunt cai de comunic. decat cele aeriene.Daca-as fi un mizantrop as zice, Da-ne Doamne in fiecare an cat ma multe.Asa…. No comment.
Cele bune tuturor.
Asa stie statul roman sa-si pretuiasca oamenii adevarati.De ce atata truda si renuntari?Tinerete risipita prin lume,singuratate,copii care au crescut singuri,boli,renuntari,epuizare.Nici macar la sfarsit nu ne putem linisti.Aa vrea macar sa pot fi optimista.Imi trec prin minte crampeie din viata mea de stewardesa,a trecut atat de repede viata noastra,a fost un zbor printre zboruri…am strans din dinti de nenumarate ori…si acum sant o nesimtita.Astea nu sant siropuri,sa stai 30 de ani in acelasi loc de munca chiar e ceva,iar in avion nu sta oricine sa munceasca .Cum sa explici si sa si vrea sa inteleaga cineva care n-are nici un pic de bun-simt?Ma simt talharita de viata,umilita ,strivita,un nimic.Nu pot sa cred ca se intampla toate astea.SALUTARI DRAGI TUTUROR SI ASTEPT VESTI MAI BUNE SI ASTEPT SA VORBIM!
draga elena ai sesizat perfect.asta este drama noastra,neputinta celor multi de a intelege viata noastra.o viata pe cit de frumoasa de zeci de ori mai dura decit a tuturor.stalin a sesizat si a facut urmatoarea afirmatie “aviatorii trebuie sa mearga pe un trotuar mai inalt”
Buna!Nu-mi vine sa cred ca s-a intimplat o asemenea porcarie.Am castigat si noi in sfarsit un drept,motiv pt care eu am fost f multumita,si apoi vine si-mi spune;nesimtito,nu-l meriti!si mi-l ia inapoi.E halucinant!
Oameni buni,spuneti-mi si mie,stie careva daca prevederile L.223/2007 au fost abrogate???
eu cel putin nu cunosc acest lucru!
Pt.L.223/2007 am Hotarare DEFINITIVA si IREVOCABILA,insa comform H.G.737/2010,art.11,degeaba.Hotararile instantelor de judecata au putere de lege daca sunt definitive si irevocabile,iar H.G.nu au nici o putere in fata lor,cu toate acestea CPBM nu respecta acest lucru comform indicatiilor guvernului.Urmatorul pas CEDO.
Un sfat: Investiti copii dupa hotararile definitive cu formula executorie si trimiteti-le la CPMB, iar daca nici dupa aceasta nu le va da curs,singura solutie viabila este plangerea penala pentru nerespectarea unei hotarari judecatoresti conform art.287 Cod Penal.
D-l Hornescu,
ati putea sa-mi dati un msg. scurt pe oprisiu_sb@yahoo.com ?
Cele bune.
CARNE DE CAINE
Pe 14 Septembrie 1977, eram comandant pe IL-18 si am fost planificat sa execut o cursa de marfa cu medicamente pentru “poporul frate laotian.”
La astfel de curse se trimetea un echipaj intarit cu trei piloti din care doi comandanti un navigator un mecanic navigant un radiotelegrafist si nu mai stiu daca unul sau doi securisti
Cursa a fost pregatita si planificata pe ruta Otp-Karachi-Calcuta-Vientiane si retur, cu ramanere peste noapte la Vientiane
Dupa aterizarea de la Vientiane si descarcarea avionului, reprezentantii guvernului ne-au invitat la o masa la care a participat tot echipajul si un numar egal din randul laotienilor.
In timp ce tocmai ni se servise cate o farfurie de supa cu carne taiata fideluta din care apucasem sa gust, in dorinta de a intretine o conversatie cu comeseanul meu l-am intrebat pe laotian, care este mancarea lor traditionala.
Foarte natural si deschis mi-a spus ca supa de caine, la care m-am inrosit tot, am pus lingura deoparte si am simtit un gust ,un miros de caine pe care si acum mi-l aduc aminte.
Vazandu-mi reactia mi-a spus ca sa nu-mi fac probleme ca noua nu ne-au dat o asemenea delicatesa pentru ca stiau ca nu o vom aprecia .
In dorinta de a-mi da mai multe amanunte acesta mi-a povestit ca sunt caini special crescuti pentru a fi sacrificati , mi-a explicat cum ii cresc si cum ii fragezesc inainte de taiere etc.
Nu stiu nici acum daca a fost sau nu ,supa de caine , dar nu am mai mancat toata seara decat fructe.
BETIVA DE LA CONSTANTA
In vara anului 1982 eram detasat la Kogalniceanu si la o cursa de Stuttgard cu TU-154 asteptam in avion cu echipajul, sa soseasca pasagerii.
Intr-un final au sosit si printre ei intr-un scaun cu rotile, o femeie la vreo 25-30 de ani imbracata numai intr-un sort de plaja si o camasa barbateasca .
Nu am dat prea multa atentie evenimentului dar la un moment dat am auzit galagie mare jos la piciorul scarii si unul din insotitori a venit sa-mi raporteze ca tipa din scaunul cu rotile dupa ce a ajuns la scara avionului si-a dat sortul jos de pe ea si a sarit pe un pasager.
Bine bauti amandoi dupa imbarcarea in avion ea impreuna cu amicul ei ,un tip inalt solid cu mustata au inceput sa bata cu pumnul in masuta din fata scaunului lor si sa ceara votca.
Am fost anuntat din nou ca cei doi pasageri fac scandal in cabina a doua.
Am intrerupt pregatirile de decolare ,luat pe mine haina de uniforma cu cele 4” macaroane “de comandant si m-am dus in spate sa le explic ca nu li se va da bautura decat la masa ,dupa decolare, ceea ce l-a infuriat si mai rau pe haidamac care s-a sculat in picioare m-a imbrancit de era sa ma rastoarne.
Infuriat la culme le-am cerut sa coboare din avion ca eu nu-i mai iau la bord
Cand au vazut ca este groasa au promis ca se vor linisti,numai sa-i las in avion
Cum nu-mi schimb hotararile prea usor ,am cerut prin radio comandantului de aeroport colonelul Morandini ,sa vina la avion ca avem o problema.
Acesta a venit cu cativa ofiteri de la granita si a in dorinta lor de a scapa de ei ,au incercat sa ma convinga sa-i iau , ca oricum la cat sunt de bauti ,or sa adoarma repede.
Bineinteles ca nici nu am vrut sa aud de asa ceva si la refuzul comandantului de a-i da jos , am cerut echipajului sa coboare din avion cu intentia de a pleca in aerogara pana se va lua o masura cu cei doi pasageri.
Cand a vazut comandantul de aeroport cat eram de hotarat, a fost de acord sa-i debarce, dar nu stia cum, ca ei nici vorba sa coboare de buna voie.
M-am intors in cabina pilotilor si am anuntat pasagerii prin interfon ,ca regret, dar din cauza unei defectiuni tehnice ,cursa nu poate continua ,si ca trebuie sa se intoarca in aerogara pana la remedierea defectiunii.
Disclipinati, nemtii, au coborat toti in afara de cei doi care au mai stat cateva minute iar cand au vazut ca au ramas singuri in avion ,au coborat si ei
Cand au pus piciorul pe pamant, cei doi au fost infascati de baietii de la granita, urcati intr-un autobuz si dusi in aerogara, iar ceilalti s-au urcat din nou in avion pentru a continua calatoria.
Urcarea mea si a echipajului in avion a fost insotita de aplauzele pasagerilor care erau bucurosi ca scapasera de niste oameni care i-au facut de rusine
D-l Bozga,
va salut si sper ca ca totul e bine.Poate intr-o buna zi vom avea ocazia sa ne vedem;s-avem timp sa schimbam cateva vorbe.Mi-ar face o deosebita placere.
Cele bune,
D-tru Oprisiu ,oprisiu_sb@yahoo.com
In aceste zile nu prea vesele pentru pilotii pensionari ,incerc sa mai destind putin atmosfera si sa povestesc o intamplare din Scoala Militara de la Bobocu
Spectacol de Ziua Unirii
Pe 24 Ianuarie 1969 se aniversau 110 ani de la unire si evenimentul nu putea trece nesarbatorit in scoala militara de ofiteri
Conducerea scolii a hotarat ca fiecare escadrila sa organizeze un spectacol -concurs , elevii escadrilei castigatoare vor fi recompensati cu 3 zile de concediu
Noi cei din escadrila a II-a ,viitori piloti civili ,toti bucuresteni , incercam intodeauna sa demonstram ca suntem cei mai grozavi si nici acum nu voiam sa fim mai prejos.
Au urmat multe zile de munca de repetitii si in afara de dorinta noastra de intrecere cu cei de la “militara “ mai erau si cele trei zile de permisie ceea ce ne faceau si mai competitivi
Cei din anul I ,seria mai mica decat noi ,s-au gandit sa monteze o piesa de teatru dupa povestirea lui Ion Creanga “ Mos Ion Roata si Cuza Voda “
In ziua spectacolului ne-am adunat noi elevii, ofiterii cu familiile lor in sala de spectacol a scolii sa sarbatorim evenimentul
Mos Ion Roata era daca nu ma insel, Ardeleanu un elev care nu a terminat scoala de piloti ,iar Voda era Ion Ciopraga
Pentru ca totul sa fie cat mai autentic “artistii” erau imbracati in costume de epoca luate de la Caminul Cultural din Buzau
Piesa s-a jucat pe scena din sala de spectacol a scolii si cand s-a deschis cortina l-am vazut pe Cuza imbracat intr-un costum visiniu plin de fireturi stand pe un jilt asteptand sa intre impricinatii.
Un aprod a anuntat cu glas puternic de slujbas domnesc:
-Sa intre Ion Roata
S-a deschis usa, a intrat Ion Roata cu un toiag in mana ,imbracat in suman si itari cu o caciula mare pe cap iar noi toti din sala am izbucnit in hohote de ras
Chiar inainte de a intra pe scena, lui mosu, i se deslipise jumatate de mustata si grabit a luat-o de jos ,dar a lipit-o gresit .
Arata mai mult decat caraghios cu mustata lui mare “pe oala” cu jumatate de mustata cu varful in jos si cealalta jumatate cu varful in sus
Nu a realizat ce s-a intamplat si dornic sa-si demonstreze calitatile de actor a inceput sa se planga la Voda ce napastuiti si chinuiti sunt taranii si cu cat insista mai mult cu atat era mai caraghios iar noi spectatorii ne prapadeam de ras
Ciopraga pe jilt se tot foia si incerca sa fie serios dar in final a izbucnit si el in hohote de ras ,s-a tras cortina si tot spectacolul s-a transformat din tragedie in comedie.
Nu mai stiu cine a castigat concursul dar oricum am plecat trei zile in permisie la Bucuresti
UN MARE OM..DL COMANDANT NU SE DEZMINTE NICI ACUM..INCEARCA CU CALM SA NE ALINE..ASA ERA SI N TIMPUL ZBORURILOR GRELE..O VORBA BUNA,APRECIEREA SA LA ADRESA NOASTRA..ASA AU TRECUT 30 DE ANI DE ZBOR,DE VIATA..A FOST FRUMOS DAR GREU UNEORI,..IN AVION NE SIMTEAM IN SIGURANTA PT CA STIAM ,ERAM MANDRI CA PILOTII NOSTRI ERAU PRINTRE CEI MAI BUNI..I AM RESPECTAT SI NU DE PUTINE ORI I AM VAZUT PALIZI,EPUIZATI DE EFORT DATORITA SITUATIILOR SPECIALE CARE APAREAU..NU S AU PLANS NICIODATA..DIMPOTRIVA..CALMI,STAPANI PE SITUATIE NE AU ADUS CU CURAJ SI MARE RESPOSABILITE ACASA(da ei erau responsabili nu si au batut joc de viata nimanui)..PASAGERII APLAUDAU,CAND II VEDEAU ERAU INCANTATI..II PRIVEAU CU ADMIRATIE PT CA MERITAU ASTA…E TRIST CA ACUM TOCMAI UN OM DIN CONDUCEREA TARII, SI A PERMIS SA I INSULTE..E O MARE NEDREPTATE..NU,NU E VORBA DE BANI..E VORBA DE FELUL IN CARE A EVALUAT ACEASTA CATEGORIE PROFESIONALA..IGNORANTA SI FRUSTRARE VIS A AIS DE NISTE BARBATI ADEVARATI..MILITARI IN REZERVA,PILOTI-. ELITELE DIN ARMATA-TREBUIE CA TOTI CEI CARE ZBOARA SA NU MAI RIDICE NICI UN AVION DE LA SOL PANA NU NI SE VOR CERE SCUZE IN MEDIA SI NU VOM FI APRECIATI CUM SE CUVINE..IN TARA SE APLICA PRINCIPIUL”DEZBINA SI STAPANESTI”SI PERIODIC SE ABATE ATENTIA DE LA MARILE PROBLEME ALE TARII,FOCALZAND ATENTIA PUBLICA PE FALSE PROBLME..DACA ROMANIA STA IN PENSIILE AVIATORILOR AR MAI FI CEVA..DAR UNDE SUNT BANII IMPRUMUTATI?CE S A FACUT CU EI?..NU SE VEDE MARE LUCRU,UNDE S A AJUNS IN 20 DE ANI?LA SAPA DE LEMN..DE CE AU MURIT ATATIA OAMENI IN 1989?DE GEABA…SI COLEGII DIN AN24 CAZUT LA REVOLUTIE AU FOST TOT NISTE”nesimtiti”?NU AU FOST NISTE IDEALISTI CA TOATA ROMANIA SPERAU CA VA VENI CEVA MAI BUN..SPERAU LA UN TRAI DECENT,LA CIVILIZATIE,RESPECT SI DEMNITATE..DAR NU. SUNTEM UMILITI,CALCATI IN PICIORE,NERECOMPENSATI PE MASURA EFORTULUI,COMPLEXITAII MUNCII,COMPETENTEI..IN CURAND NE VOR DA UNIFORME GRI SI PAPUCI DE CARPA SI EVENTUAL O MASA CALDA LA CAZAN..NICI UN ROMAN DIN TARA ASTA MILITAR,CIVIL,PROFESOR,ETC NU E PLATIT CU ADEVARAT..TOTUL ESTE MANIPULARE GROSOLANA..ORICUM VOM SUPRAVIETUI,VOM FI DEMNI SI VOM INCERCA SA NE FACEM INTELESI…SI RESPECTATI.CU CONSIDERATIE VA DORESC MULTA SANATATE SI ANI SENINI.CRISTINA DITOIU
UN MARE OM..DL COMANDANT NU SE DEZMINTE NICI ACUM..INCEARCA CU CALM SA NE ALINE..ASA ERA SI N TIMPUL ZBORURILOR GRELE..O VORBA BUNA,APRECIEREA SA LA ADRESA NOASTRA..ASA AU TRECUT 30 DE ANI DE ZBOR,DE VIATA..A FOST FRUMOS DAR GREU UNEORI,..IN AVION NE SIMTEAM IN SIGURANTA PT CA STIAM ,ERAM MANDRI CA PILOTII NOSTRI ERAU PRINTRE CEI MAI BUNI..I AM RESPECTAT SI NU DE PUTINE ORI I AM VAZUT PALIZI,EPUIZATI DE EFORT DATORITA SITUATIILOR SPECIALE CARE APAREAU..NU S AU PLANS NICIODATA..DIMPOTRIVA..CALMI,STAPANI PE SITUATIE NE AU ADUS CU CURAJ SI MARE RESPOSABILITE ACASA(da ei erau responsabili nu si au batut joc de viata nimanui)..PASAGERII APLAUDAU,CAND II VEDEAU ERAU INCANTATI..II PRIVEAU CU ADMIRATIE PT CA MERITAU ASTA…E TRIST CA ACUM TOCMAI UN OM DIN CONDUCEREA TARII, SI A PERMIS SA I INSULTE..E O MARE NEDREPTATE..NU,NU E VORBA DE BANI..E VORBA DE FELUL IN CARE A EVALUAT ACEASTA CATEGORIE PROFESIONALA..IGNORANTA SI FRUSTRARE VIS A AIS DE NISTE BARBATI ADEVARATI..MILITARI IN REZERVA,PILOTI-. ELITELE DIN ARMATA-TREBUIE CA TOTI CEI CARE ZBOARA SA NU MAI RIDICE NICI UN AVION DE LA SOL PANA NU NI SE VOR CERE SCUZE IN MEDIA SI NU VOM FI APRECIATI CUM SE CUVINE..IN TARA SE APLICA PRINCIPIUL”DEZBINA SI STAPANESTI”SI PERIODIC SE ABATE ATENTIA DE LA MARILE PROBLEME ALE TARII,FOCALZAND ATENTIA PUBLICA PE FALSE PROBLME..DACA ROMANIA STA IN PENSIILE AVIATORILOR AR MAI FI CEVA..DAR UNDE SUNT BANII IMPRUMUTATI?CE S A FACUT CU EI?..NU SE VEDE MARE LUCRU,UNDE S A AJUNS IN 20 DE ANI?LA SAPA DE LEMN..DE CE AU MURIT ATATIA OAMENI IN 1989?DE GEABA…SI COLEGII DIN AN24 CAZUT LA REVOLUTIE AU FOST TOT NISTE”nesimtiti”?NU AU FOST NISTE IDEALISTI CA TOATA ROMANIA SPERAU CA VA VENI CEVA MAI BUN..SPERAU LA UN TRAI DECENT,LA CIVILIZATIE,RESPECT SI DEMNITATE..DAR NU. SUNTEM UMILITI,CALCATI IN PICIORE,NERECOMPENSATI PE MASURA EFORTULUI,COMPLEXITAII MUNCII,COMPETENTEI..IN CURAND NE VOR DA UNIFORME GRI SI PAPUCI DE CARPA SI EVENTUAL O MASA CALDA LA CAZAN..NICI UN ROMAN DIN TARA ASTA MILITAR,CIVIL,PROFESOR,ETC NU E PLATIT CU ADEVARAT..TOTUL ESTE MANIPULARE GROSOLANA..ORICUM VOM SUPRAVIETUI,VOM FI DEMNI SI VOM INCERCA SA NE FACEM INTELESI…SI RESPECTATI.CU CONSIDERATIE VA DORESC MULTA SANATATE SI ANI SENINI.CRISTINA DITOIU
Buna Cristina
Ai dreptate 100% in ceea ce ai scris si cum ai descris situatia actuala din Romania.
Din pacate, se pare ca nu mai exista valori morale si spirituale in aceasta tara. Si asta, la toate nivelele. Iar noi, pensionari (in special aceasta categorie din cadrul aviatiei) trebuie sa disparem din aceasta societate, datorita tocmai acelor valori morale de care vorbeai mai sus. Noi suntem o piedica, o contra, a tot ceea ce reprezinta ei, prin abnegatia, daruirea si moralitatea de care am dat dovada, de-a lungul anilor si mai ales prin efortul depus, specific muncii noastre.
Acum numai banii vorbesc.
Coruptia, mizeria, damagogia si fariseismul acestor oameni ajunsi in conducerea tarii, depaseste orice inchipuire.
Nici unul din stalpii societatii romanesti, nu mai are sira spinari verticala, si daca societatea se sprijina pe acestia, iti dai seama cat de dreapta este.
Si ceea ce este mai grav, este faptul ca ei, isi inchipuie ca vor fi vesnic la putere, ca nu ii va trage nimeni la raspundere, si ca niste iluzionisti celebri, vor face sa dispara tot ce au furat, fara ca cineva sa isi dea seama unde si cum s-au dus toti banii jefuiti pe spinarea acestui popor umilit si jecmanit in nestire.
Nimic nu ramane neplatit pe aceasta lume.
Este o regula bine stiuta in codul nescris al universului uman, ca orice actiune are si reactiune si ca atunci cand faci rau cuiva, acest rau se intoarce impotriva ta fara ca sa banuiesti macar. Sper, sa traim si sa vedem aceste lucruri cat de curand sau intr-un viitor nu prea indepartat.
In ultima perioada am citit tot felul de comentarii legate de meseria de aviator si imi amintesc cum, la o cursa interna pe ruta Bucuresti – Timisoara, colegele din echipaj au auzit un pasager care s-a exprimat, in aerogara, ca ceea ce vedea pe platforma de imbarcare nu ar fi un avion “extraordinar” (AN-24) si ca asa ceva ar putea pilota si el si inca foarte lejer. Dupa imbarcare, acest pasager s-a asezat pe locul lui, si-a pus centura de siguranta, a luat culoarea unei lamii bine coapte si nu a mai scos nici un cuvant tot timpul zborului, nici macar nu a schitat vre-un gest de relaxare. Cand colegele nostre l-au invitat in cabina de pilotaj a refuzat categoric, solicitand ceva de baut sa ii mai treaca spaima legata de zborul cu avionul. Asemenea “eroi”, am intalnit de-a lungul vietii, si mai ales acum, apar precum ciupercile dupa ploaie. Tara asta, nu duce lipsa de asa ceva.
Pacat de aceasta frumoasa meserie, ca este denigrata, injosita si dezaprobata, incepand de la cele mai inalte nivele.
Sincer, nu stiu ce am putea face ca sa reabilitam meseria pe care am practicat-o.
Si tot din pacate, din cate citesc in mass media (eu nefiind in tara, poate percep altfel lucrurile), se pare ca noua generatie de aviatori nu ar depune un efort deosebit in apararea pozitiei lor. Poate ma insel, dar ei nu trebuie sa uite ca odata, sau poate cat de curand, vor ajunge in postura noastra, de pensionari…. Dar asta este alta poveste.
Inca o data, ai dreptate, Romania se indreapat cu pasi rapizi spre o dictatura, fara precedent, spre inregimentare si disparitie a drepturilor umane, fara viitor si nici macar sa aibe o opozite reala, la actuala guvernare.
Luminita de la capatul tunelului (aceea speranta spre care tinde fiecare) s-a stins odata cu realegerea presedintelui si numirea aceluisi guvern de incapabili sa reporneasca motorul economiei nationale.
Tuturor celor care au lucrat si lucreaza in aviatie, va urez multa sanatate si sa auzim de bine.
Cu stima,
Simi
PROPUNERE
Propun trimiterea unei petitii (modificata dupa cum credeti de cuviita si revizuita de un avocat), din partea asociatiei ANAP la
Secretariatul Comitetului pentru Petitii,
PARLAMENTUL EUROPEAN,
strada Wiertz, B -1047, Bruxelles.
Fax: 0032/22846844.
In atentia D-nului Karl NATSCHERADETZ
“INCALCAREA DREPTURILOR CONSTITUTIONARE”
Guvernul Romaniei a adoptat Legea 119/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; analizand continutul acestei legi, raportat la situatia pensionarilor personalului navigant profesionist (carora urmeaza sa li se recalculeze pensiile aflate in plata), se constată că textul este, sub numeroase aspecte, esenţial neconstituţional, vadit nelegal, discriminatoriu, întocmit cu încălcarea gravă a normelor obligatorii ale Comunităţii Europene, cu nesocotirea practicii constante a Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Recalcularea pensiilor de serviciu este neconstitutionala deoarece incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.” Principiul neretroactivitatii impune niste reguli pentru o lege noua, in sensul ca:
a. legea noua nu reglementeaza raporturile juridice aparute, modificate sau stinse inainte de intrarea ei in vigoare. Nimeni nu poate actiona in conformitate cu niste norme care nu exista, nu poate respecta niste norme care nu au fost adoptate si poate nimeni nu se gandeste ca vor apare. Daca legea noua ar anula ceea ce a statuat vechea lege, increderea in lege s-ar diminua, s-ar aduce atingere grava la autoritatea legii, iar vointa de a da ascultare legilor ar scadea considerabil;
b. legea noua se aplica fara a fi retroactiva in cazul situatiilor juridice care vor apare, modifica sau stinge, dupa intrarea in vigoare a legii, in cazul situatiilor juridice in curs de formare, modificare sau stingere la data intrarii in vigoare a legii si in cazul efectelor viitoare ale raporturilor juridice trecute;
Concluzia este ca daca se aplica o astfel de masura se poate aprecia ca Romania nu este un stat de drept unde legea este suverana.
Guvernul României a fost deja atenţionat prin Raportul de consultare din 31.01.2007 al Comisiei Europene, prin care „se atrage atenţia asupra faptului că, pentru legislaţia neconformă Directivelor comunitare, Comitetul Miniştrilor va transmite României scrisori de notificare oficială, declanşând, astfel, acţiunea de neândeplinire a obligaţiilor de Stat membru al U.E.” ;
Pozitia Consiliului Legislativ
Avizul Consiliului Legislativ, care însoţeşte proiectul Legii pensiilor, precizează că recalcularea pensiilor speciale potrivit principiului contributivităţii nu poate fi aplicată decât celor care se vor pensiona după intrarea în vigoare a legii. Conform Consiliului Legislativ, intenţia guvernului de a reduce pensiile nu poate fi pusă în practică, întrucât ar încălca Constituţia. “Măsura privind recalcularea pensiilor stabilite prin legi speciale, aflate în plată la data introducerii sistemului unitar de pensii publice, nu se poate face decât prin încălcarea principiului neretroactivităţii legii, prevăzut la art. 15, alin. (2) din Constituţia României, republicată, conform căruia legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile”.
În sprijinul acestui punct de vedere, Consiliul Legislativ aduce decizia Curţii Constituţionale din 2007, conform căreia “în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior”.
Jurisprudenţa CEDO
În cauza Buchen v. Cehia (2006), Curtea a decis că „limitarea nejustificată a unui drept recunoscut, cum ar fi o pensie specială, drept nesocotit ulterior, fără a exista o justificare obiectivă şi rezonabilă pentru o asemenea îngrădire, constituie o privare de proprietate în sensul art. 1. par.1 din Protocolul nr. 1 la CEDO, dar şi o discriminare în sensul art.1 din Constituţie şi art. 1 din Protocolul nr.12”;
In cauza Gaygusuz v. Austria (1996), Curtea a decis că „pensia constituie un drept patrimonial în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie şi se constată o discriminare, în sensul art.14, dacă lipseşte o justificare obiectivă rezonabilă pentru diminuarea patrimoniului reclamantului” ;
În cauza Stubbings ş.a. v. Marea Britanie s-a decis că „există discriminare în sensul art. 14 al Convenţiei atunci când persoane aflate în situaţii identice sau comparabile se bucură de un tratament preferenţial unele faţă de altele”. A se vedea, din această perspectivă, prevederile din proiectul Legii unitare a pensiilor, care numai unitare nu sunt atunci când prvilegiază nejustificat unele categorii profesionale (ex. lucrători dn sistemul penitenciar) faţă de puterea judecătorească, de Armată şi de Poliţie şi alţii.
despăgubiri, stabilind că este încălcat art..6 din Convenţie şi aV.d.
În cauza Akdeejeva v.Letonia (2007), Curtea Europeană a Drepturilor Omului a obligat statul pârât la rt..1 din Protocolul nr.1 în cazul în care se procedează la recalcularea în minus a pensiei,dat fiind că este vorba despre un drept câştigat.
În speţa Muller v. Austria, precum şi în numeroase alte speţe similare, s-a decis constant în sensul că „o reducere substanţială a nivelului pensiei ar putea fi considerată ca afectând substanţa dreptului de proprietate şi chiar a însăşi dreptului de a rămâne beneficiar al sistemului de asigurare la bătrâneţe.”
În conformitate cu art.14 din Convenţia pentru interzicerea discriminării şi art. 1 din Protocolul 1 referitor la protecţia proprietăţii, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că „noţiunea de bun înglobează orice interes al unei persoane de drept privat ce are valoare economică, astfel încât dreptul la pensie şi, evident, dreptul la salariu sunt asimilate dreptului de proprietate” (cauza Buchen versus Cehia). Din această perspectivă, apare ca fiind evident că pensia de servicu, aşa cum este în prezent reglementată şi având cuantumul stabilit prin lege, constituie un „drept de proprietate” în sensul Convenţiei şi a Protocoalelor adiţionale, iar reducerea prin recalculare a acestui drept ar echivala cu o expropiere.
Referitor la înţelesul noţiunii de „speranţa legitimă”, s-a statuat în numeroase soluţii de speţă că această noţiune trebuie înţeleasă şi interpretată ca avându-şi temeiul în dreptul cetăţeanului la coerenţă şi siguranţă legislativă, astfel ca, în temeiul legii, acesta să îşi poată valorifica, păstra şi apăra drepturile. Cu alte cuvinte, este vorba de concretizarea pricipiului constutiţional, propriu oricărui stat de drept, privind supremaţia legii.
Din cele expuse anterior, se poate observa ca Legea 119/2010 nesocoteşte total noţiuni de principiu şi de esenţă ale civilizaţiei juridice europene, ce sunt de multă vreme, clarificate şi încetăţenite la nivelul practicii CEDO şi CJCE.
Se aplică din noiembrie prevederile unei legi, Legea unică a pensiilor publice , care abia acum se află în dezbaterea Camerei Deputaţilor, şi care avea termen de aplicare data de 01.01.2011. Se aplică astfel, prin asumare, prevedrile unei legi, care abia acum se află in dezbatere, ocolindu-se astfel, din nou Parlamentul României.
Se încalcă şi prin acest act normativ, toate actele normative europene enumerate mai sus.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Comentariu:
Conform procedurilor Parlamentului European si ale Comisiei pentru Petitii, urmeaza, ca aceasta petitie sa fie supusa aprobarii Cosiliului reprezentantilor spre admitere, in functie de problematica in discutie.
Daca va fi admisa, se va analiza continutul petitiei si daca se va ajunge la concluzia ca este intemeiata, comisia va solicita statului roman sa retraga aceasta lege, in situatia in care nu va retrage legea, se vor lua masuri de sanctionare a statului roman,iar daca nu se va lua nici o masura nici in acest caz, Comisia de Petitii va face apel la instanta europeana, prin care va obliga statul roman sa se conformeze normelor europene.
Asa s-a intamplat si cu legea referitoare la taxa auto, caz in care, in baza unor petitii a unor organizatii neguvernamentale, si a unor cetateni romani, Comisia de Petitii a solicitat statului roman sa retraga aceasta lege, ceea ce nu s-a intamplat initial, iar cand a fost vorba sa se ajunga la instanta europeana, statul roman a retras legea si a emis un alt act normativ in concoradnta cu normele europene.
In paralel cu aceste demersuri, solicit asociatiei ANAP, initierea de actiuni in justitie pentru anularea efectelor acestei legi, intai la instantele romanesti, si apoi, in functie de rezultat, la instantele europene.
In felul acesta, prin actiunea conjugata, simultana si paralela, coordonata in timp si spatiu, atat la instanta romaneasca cat si la cea europeana, precum si prin Comisia de Petitii a Parlamentului European cat si prin instanta europeana, se va ajunge cred, la un rezultat de inlaturare a unui abuz nemaiintalnit de incalcarea dreptului nostru, de proprietate asupra pensiei, intr-un stat de drept european, drept consfint in Carta Fundamentala Drepturilor Omului.
Am primit sugestia de a face o traducere si in limba engleza a materialului de mai sus (petitia catre Parlamentul European). Am incercat sa fac acest lucru cu o accuratete marita. Daca aveti sugestii, corecturi sau alte opinii va rog sa sa le faceti, lucrul in echipa fiind foarte benefic actiunilor noastre.
TO THE EUROPEAN PARLIAMENT
Committee on Petitions
Wiertz St., B -1047, Bruxelles.
Fax: 0032/22846844.
Dear Mr. Karl NATSCHERADETZ
Romanian Government has adopted Law 119/2010 on unitary public pension system; analyzing the content of this law, as far as the pension of the professional crew in civil aviation (which are going to recalculate their pensions) noted that the above Law, in many respects, is essentially unconstitutional, obviously illegal, discriminatory, and against the mandatory rules of the European Community, to disregard the practice of the European Court of Human Rights.
Recalculation of professional crew in civil aviation pensions is unconstitutional because it violates Art. 15 para. (2) of the Constitution: “The law only for the future, except in criminal law or the more favorable.” Non-retroactivity principle requires some rules for a new law, meaning that:
a. new law doesn’t regulate legal relations arising, not modified or extinguished before its entry into force. One cannot act in accordance with some rules not there, cannot meet some standards that were adopted and nobody cannot thinks that will occur. If the new law would remove what is part of the old law, confidence in the law would diminish with serious prejudice to the authority of law, and willingness to obey the laws would decrease considerably;
b. new law applies retroactively without legal situations that will occur, change or expire, after the entry into force of the law, in case of new legal situations, modification or extinction of the entry into force of the law;
The conclusion is that if you apply such a measure you cannot say that Romania is a state of law where the law is sovereign.
Romanian Government has been warned by the advisory report of 31.01.2007 the European Commission, “notes that for the legislation which is not consistent to the EU directives, the Committee of Ministers will sent to Romania letters of formal notice, triggering thus action for not complying with the obligations of EU membership”;
Legislative Council position
Legislative Council opinion accompanying the draft pension law states that the principle of special pension recalculation can be applied only to those who will retire after the entry into force of the law. According to the Legislative Council, the government’s intention to reduce pensions can not be implemented because it would violate the Constitution. “The recalculation of pensions established by special laws in payment on the date the public pension system would entry into force, will be against the principle of non-retroactivity of the law referred to in Art. 15, par. (2) of the Romanian Constitution, republished, that the law only will apply for the future.”
In support of this view, the Legislative Council invoke the decision of the Constitutional Court decision dated 2007 which says “where the recalculation results in a greater amount of pension will pay it, and if the new product is lower amount will be paid further pension payments previously established and located in, without prejudice to any legal rights previously won”.
The European Court of Human Rights (ECHR) jurisprudence.
Case Buchen v. Czech Republic (2006), the Court held that “unjustified restriction of a right recognized, such as a special pension, as subsequently ignored, with no objective and reasonable justification for such a restriction constitutes a deprivation of property within the meaning of Art. 1. par.1 of Protocol. 1 to the ECHR also discrimination within the meaning of Article 1 of the Constitution and Art. 1 of Protocol No. 12;
Case Gaygusuz v. Austria (1996), the Court held that “pension is a property right within the meaning of Art. 1 of Protocol. 1 to the Convention and there is discrimination within the meaning of Article 14, if it misses a reasonable objective justification for reducing the plaintiff heritage;
In Case Stubbings etc. v. United Kingdom it was decided that “there is discrimination within the meaning of Art. 14 of the Convention when people in similar situations or comparable enjoy preferential treatment versus other.”
Case Akdeejeva v.Letonia (2007), the European Court of Human Rights ordered the defendant to state compensation, because Article 6 of the Convention and art 6 of Protocol No. 1 was violated arguing that pension is a right won.
In this case Muller v. Austria, and in many other similar present case it was decided consistently that “a substantial reduction in pension levels could be regarded as affecting the substance of ownership and even the right to remain a beneficiary of the system insurance in old age. ”
V.f. A special issue was made at the ECHR and the ECJ the notions of “good patrimony” and “expectation”. In accordance with Article 14 of the Convention on the prohibition of discrimination and art. 1 of Protocol 1 on the protection of the European Court of Human Rights held that “the concept of property includes any interest of private individuals that have economic value, so that pension and, of course, entitled to pay are treated right property “(Case Buchen vs. Czech Republic). From this perspective, appears to be clear that the professional crew in civil aviation pension as currently regulated, and with the amount specified by law, constitute a “property right” within the meaning of the Convention and additional protocols that in such case is about expropriation.
As such, it is the realization of the constitutional principle which is governed by the rule of law.
In conclusion, it is noted that the project under discussion rejects all notions, principles and essence of the European legal civilization, which have been clarified and well-established in the practice at the ECHR and the ECJ.
Having in view what we have describe above please take the appropriate actions.
Sincerely yours,
Nu e o intamplare, e adevar. Recent, la una din cursele de Houston in care se opereaza cu doua echipaje, celalalt cdt. era un ex British Airways capt.pe Concorde, apoi B777;pensionat de la BA.Peste 16 ore de zbor, discuti vrute si nevrute.Despre pensii;el pensionat de la BA cu pensia echivalenta a ultimului salar =12.000(douasprezece mii) Lire sterline/luna.E usor sa calculati cam cati $ sau Eur. pe luna este pensia acestui cdt. Si Anglia trece prin criza, dar nu s-a gandit sa taie pensile aviatorilor.Pt. pilotii englezi ,tara(lor) are un respect deosebit pt. ceea ce au facut si ce inseamna ei.La noi ,la fel, dar pe invers.Se pare ca suntem buni doar in situatii de calamitati ,cand nu mai sunt cai de comunic. decat cele aeriene.Daca-as fi un mizantrop as zice, Da-ne Doamne in fiecare an cat ma multe.Asa…. No comment.
Cele bune tuturor.
Asa stie statul roman sa-si pretuiasca oamenii adevarati.De ce atata truda si renuntari?Tinerete risipita prin lume,singuratate,copii care au crescut singuri,boli,renuntari,epuizare.Nici macar la sfarsit nu ne putem linisti.Aa vrea macar sa pot fi optimista.Imi trec prin minte crampeie din viata mea de stewardesa,a trecut atat de repede viata noastra,a fost un zbor printre zboruri…am strans din dinti de nenumarate ori…si acum sant o nesimtita.Astea nu sant siropuri,sa stai 30 de ani in acelasi loc de munca chiar e ceva,iar in avion nu sta oricine sa munceasca .Cum sa explici si sa si vrea sa inteleaga cineva care n-are nici un pic de bun-simt?Ma simt talharita de viata,umilita ,strivita,un nimic.Nu pot sa cred ca se intampla toate astea.SALUTARI DRAGI TUTUROR SI ASTEPT VESTI MAI BUNE SI ASTEPT SA VORBIM!
draga elena ai sesizat perfect.asta este drama noastra,neputinta celor multi de a intelege viata noastra.o viata pe cit de frumoasa de zeci de ori mai dura decit a tuturor.stalin a sesizat si a facut urmatoarea afirmatie “aviatorii trebuie sa mearga pe un trotuar mai inalt”
Buna!Nu-mi vine sa cred ca s-a intimplat o asemenea porcarie.Am castigat si noi in sfarsit un drept,motiv pt care eu am fost f multumita,si apoi vine si-mi spune;nesimtito,nu-l meriti!si mi-l ia inapoi.E halucinant!
Puteți citi câte ceva din … istoria aviației (Școala superioară de aeronautică civilă) dând click pe: https://docs.google.com/fileview?id=0B1PqhUTod0TAZWViNWMwZTQtNGUwOC00MzY0LWI5OWQtZTI4ZjgzMTFjMDU2&hl=en
Cu stimă,
Autorii
Oameni buni,spuneti-mi si mie,stie careva daca prevederile L.223/2007 au fost abrogate???
eu cel putin nu cunosc acest lucru!
Pt.L.223/2007 am Hotarare DEFINITIVA si IREVOCABILA,insa comform H.G.737/2010,art.11,degeaba.Hotararile instantelor de judecata au putere de lege daca sunt definitive si irevocabile,iar H.G.nu au nici o putere in fata lor,cu toate acestea CPBM nu respecta acest lucru comform indicatiilor guvernului.Urmatorul pas CEDO.
Un sfat: Investiti copii dupa hotararile definitive cu formula executorie si trimiteti-le la CPMB, iar daca nici dupa aceasta nu le va da curs,singura solutie viabila este plangerea penala pentru nerespectarea unei hotarari judecatoresti conform art.287 Cod Penal.
D-l Hornescu,
ati putea sa-mi dati un msg. scurt pe oprisiu_sb@yahoo.com ?
Cele bune.
Cred ca am gresit adresa de mail. oprisiu_sb@yahoo.com