Doamnelor si domnilor aviatori,

Stimati vizitatori,

Spuneam in postarea anterioara despreĀ  “ce se poate intampla cand regulile Industriei de Aviatie nu sunt intelese sau nu se aplica si atunci cand, in diverse birouri, chiar si ministeriale, se iau hotarari care nu au nici o legatura cu realitatea”.

Este tragic atunci cand se intampla un accident de aviatie, pentru ca atunci cand se intampla, in acest eveniment este implicat un mare factor de spectaculozitate, un factor supraemotional, pe langa realitatea curmarii destinelor atator oameni separati adunati la un loc si cateodata chiar a unui grup unitar sau a unei tari.

THREATS AND ERROR MANAGEMENT (TEM), in traducere ( intimidare,presiune,frica, pedeapsa/eroare,greseala de calcul, actiune gresita, pierderea liniei de comportament), deci in trei cuvinteĀ  managementul la paranteza , este un concept care a evoluat gradual in Industria de Aviatie incepand din anul 1994, din dorinta de a evita accidentele si de a mari gradul de siguranta a zborurilor, mai ales din punct de vedere al factorului uman.

Pentru cei care vor sa citeasca mai mult apasati aici.

Cu tot respectul si modestia impusa de lipsa tuturor informatiilor legate de acidentul de la Smolensk ,citind in presa ca prima ipoteza de lucru pentru anchetatorii accidentului este eroarea de pilotaj, incerc sa pun problema din punctul de vedere TEM.

Bun, esti Pilot Comandant si ai pasager pe Presedintele Statului, sau pe Primul Ministru, sau pe Proprietarul avionului. Ei au o agenda si iti impun sa aterizezi undeva unde tu stii ca nu se poate din cauza unor factori obiectivi cum ar fi conditiile meteo nefavorabile, aeroportul neechipat corespunzator sau alte probleme care incalca reglementarile in vigoare. Teoretic, dupa regulamentele Aviatiei Civile din orice stat civilizat nu trebuie sa faci ce ti se cere, sugereaza sau ordona.Practic, esti supus la TEM. Si mie si colegilor mei ni s-a intmaplat sa ni se ceara, in diverse forme si diferite situatii, acest lucru cel putin odata in activitate si va asigur ca daca ai facut-o o data, a doua oara spui NU.

Sunt convins ca se vor descoperi cauzele acidentului tragic de la Smolensk in care conducerea unei tari a disparut aproape complet.

Nu sunt convins ca cei care ne conduc vor invata din asta, vor cere cu interes si modestie parerea specialistilor in domeniu, in orice domeniu, atunci cand iau hotarari, dau legi, impun actiuni.

Guvernul nostru ar trebui sa urmeze un curs de CRM care nu excude si asumarea politica din structura lui. Dar asta este alt concept care se aplica in aviatie si functioneaza extrem de bine. Orice pilot roman de linie cred ca va fi fericit sa-l predea gratuit.

O zi buna ,

Admin

4 thoughts on “ACCIDENTUL DE LA SMOLENK II

  1. Da frumos spus,orice pilot roman ar fi fericit sa predea CRM.Cu o conditie:sa aiba habar de el si sa-l aplice. Cu ce e in av. de transport ma tem ca s-ar putea prezenta ceva, in afara unei prelungite….taceri.

  2. Domnule Dan,

    Cu tot respectul va reamintesc ca scopul acestui site este altul si in nici un caz nu voi permite ,atata timp cat il administrez eu, atacurile la persoana, barfa,jignirile si de altfel tot ce nu tine de un limbaj civilizat.
    Am sters comentariul dumneavoastra jignitor la adresa unui coleg de-al nostru si va rog pe viitor sa nu mai faceti asta.

    Imi cer scuze tuturor ca nu l-am observat la timp.

    Admin.

  3. Desi am zburat pe TU-154, pana in prezent am evitat sa fac comentarii despre acest eveniment.
    Nici acum nu voi incerca sa comentez posibilele cauze.
    Ceea ce remarc este dezinformarea profesionista ce invaluie acest accident,incepand cu tipul avionului ,cu cunostintele de l rusa ??? si mai recent cu numarul de incercari de aterizare.
    Avand in vedere incarcatura politica a acestui tragic accident, probabil ca publicul larg nu va sti niciodata adevarul din ce s-a decodificat de pe FDR si CVR
    Sunt sigur ca echipajul avea calitatile si experienta ceruta pentru astfel de curse

    Intodeauna am comparat profesia de pilot cu cea de medic chirurg.
    Amandoi trebuie sa stie carte ,amandoi au nevoie de multi ani pana sa “opereze” pe mana lor ,sa fie buni practicieni, sa fie stapani pe ei si amandoi lucreaza cu vieti omenesti.
    Amandoi sunt oameni si pot gresi, diferenta este ca doctorului ii poate muri un pacient iar pilotul moare el si inca 100-200 de oameni.

    “Dumnezeu sa-i odihneasca”

Comments are closed.