Scrisa de domnul Comandant Paul Bozga.

Putea fi scrisa de oricare dintre noi!
Paul coondoleante pentru colegul tau de promotie si totodata colegul nostru mai in varsta. Dumnezeu sa-l odihneasca!

Cu o saptamana in urma a loc avut intanlirea promotiei 1975. Noi am fost la absolvirea Scolii Militare de Aviatie  76 de piloti. Acum in 2010 ,constatam ca 26 dintre noi au murit, cativa, foarte putini in diverse accidente de aviatie si imensa majoritate din cauza diverselor forme de cancer, leucemii, sau cum s-or mai fi chemand.
Daca gresesc cu cifrele este din cauza ca numaratoarea continua si unii mor cu discretie dupa ce au profesat aceasta meserie cu abnegatie, profesionalism si multa mandrie!

Media de varsta a promotiei 1975 este de aproximativ 58 de ani.

Frumoasa varsta sa mori!

Domnule Prim Ministru,

Ca unul care am avut privilegiu de a face parte din tagma aviatorilor, m-am bucurat  pana de curand de respectul si admiratia prietenilor, a colegilor,a vecinilor si chiar a oamenilor de pe strada .
Spun pana de curand pentru ca de cand primul ministru al tarii ne face nesimtiti imi este rusine sa mai spun ca am fost aviator.
Va intreb cu modestia omului care a muncit timp de 40 de ani din care 35 de ani de zbor, care a adus tarii poate  milioane de dolari, care a fost trimis de multe ori sa munceasca si prin alte tari pe un salariu de 10-15 de ori mai mic decat pilotii straini cu care zburam.si care in  2007 cand a aparut noua lege ,dupa 40 de ani de munca, aveam 1421 de lei pensie, atunci tot nesimtit eram ?
Va asigur ca pilotii romani sunt cel putin la fel de buni ca cei din tarile avansate si daca nu stiati licentele noastre sunt recunoscute  oriunde in lumea asta,ar fi fost usor sa ne ducem acolo unde munca noastra era apreciata si platita corespunzator
Mi-am iubit prea mult tara si aceasta profesie si nu m-am gandit nici o clipa  sa raman in strainatate si ma intreb acum, daca am facut bine.
Ne jigniti  pentru ca am  beneficiat de o lege pe care parlamentul Romaniei din respect pentru munca noastra a votat-o.
Din curiozitate am cautat pe internet sa vad cum a trecut legea 223/4 Iulie 2007  prin Parlament si am vazut ca  la Senat a fost adoptata in unanimitate, ceea ce ma face sa cred ca si parlamentarii partidului pe care il conduceti au votat-o.
Ba mai mult initiatorul acestei legi a fost un vicepresedinte al PDL care a inteles ce inseamna munca unui aviator si banuiesc ca presedinte de partid ca nu a facut-o fara stirea dumneavoastra.
Am crezut atunci ca se incearca o reparatie fata de niste oameni care au fost pacaliti o viata intreaga  care si-au sacrificat sanatatea iar multi si familia pentru a-si servi tara
Nu am sa va enumar  conditiile noastre de munca, sau stresul profesiei noastre, probabil ca nu va intereseaza ,va spun numai ca in cei 35 de ani de zbor eu am avut mai multe incidente de zbor inclusiv de doua ori in timpul zborului, incendiu la motor.
Pentru ca am scapat cu viata atat noi cat si pasageriI nostri  compania mi-a dat o insigna pentru merite deosebite in aviatie si mi-a trimis o hartie cu “multumiri pentru inaltul profesionalism de care ati dat dovada” atat si nimic mai mult si am fost multumit.
Si ca mine sunt majoritatea celor care iubesc aceasta profesie.
Inainte sa ne faceti nesimtiti ar fi fost mai bine sa cereti de la Institutul de Medicina Aeronautica si Spatiala statistica cu bolile profesionale si varsta medie de viata a pilotilor din aviatie si ati fi aflat ca 40% dintre noi nu apucam varsta de 65 de ani
Dati mereu exemplu unui pilot care si-a marit artificial salariu pentru o pensie  mare, dar pentru unul jigniti toti personalul navigant pensionar, multi   eram deja pensionati  si conform legii  am primit o adeverinta cu  media salariului  pe trei luni a pilotilor in activitate, piloti  care au  salarii pe care noi nu le-am avut niciodata , desi am muncit la fel.
Nu va scriu aceste randuri ca sa cersesc ceva, nici ca sa va impresionez ci pur si simplu sa va reamintesc ca suntem o categorie profesionala care si-a castigat respectul oamenilor prin munca lor si nu vrem sa primim niste invective pe care nu le meritam.
Stim ca de ceva timp ,pensiile noastre sunt mai mari decat a majoritatii oamenilor care au muncit din greu in Romania dar repet nu noi ni le-am facut ci au fost facute si votate de parlamentarii romani care au considerat ca le meritam.

Probabil, pentru  ca nu s-au prevazut si masuri de limitare a exceselor, acum se va incerca o masura de eliminare a legii prin masuri anticonstutionale, vulnerabile atat in  fata instantelor judecatoresti din Romania cat si  la CEDO.
Din pacate pentru Romania nu ar fi prima eroare de acest fel.
Nu as fi scris aceste randuri dar tocmai m-am intors de la inmormantarea unui coleg, al 5 lea din promotia mea de  21 care ne-a parasit la  63 de ani si ma intreb cine urmeaza.

.
Post Scriptum:

Ca unul cu ceva experienta in aviatie  imi permit sa va fac o recomandare.
Peste tot in aviatie, in autoritatile aeronautice, organisme  de reglementare si control sau  in scolile de pilotaj lucreaza piloti cu experienta, de regula pensionari ,oameni care  din motive de varsta sau sanatate nu mai pot zbura la linie, oameni care acorda calificari ,fac reglementari ,si verifica in zbor respectarea lor, ori transmit din experienta  lor celor mai tineri.
Un pilot tanar care indeplineste cerintele de calitate pentru o astfel de functie nu va sta niciodata la autoritatea aeronautica  sau instructor la o scoala de pilotaj , el va pleca sa zboare la companiile aeriene unde salariul este de 3-4 ori mai mare.
Conform ultimelor “indicatii” cele doua institutii au dat afara pilotii pensionari.
In aviatie se spune ca greselile se platesc cu sange si va sugerez sa faceti o analiza serioasa inainte de a fi prea tarziu.

Un aviator cu bun simt                                                                             Ianuarie 2010

Admin.

3 thoughts on “SCRISOARE DESCHISA

  1. Reiau cateva fragmente din scrisoarea pe care am trimis-o in 2 februarie 2010, imediat dupa aparitia proiectului noii legi pe sie-ul Ministerului Muncii, Primului ministru si multor oameni politici.

    Domnului Prim Ministru Emil Bocu
    Ne adresam dumneavoastra si altor oameni politici, cu rugamintea sa analizati posibilitatea modificarii noului proiect de lege unitara a pensiilor din Romania.

    In septembrie 2009, existau doar 1506 persoane provenite din personalul navigant al aviatiei civile care beneficiau de pensie de serviciu. Efortul anual cu pensiile aviatorilor nu depaseste cifra de 35 milioane euro. Suma este ridicola pe lang cheltuielile totale pentru pensii din 2009 care au fost de 9,44 miliarde euro (conform Expunerii de motive a legii privind sistemul unitar de pensii publice, p. 1). Pensiile personalului navigant in aceeasi perioada reprezinta doar 0,37% din cheltuielile totale cu pensiile din Romania. Chiar si disparitia totala, fizica a acestor pensionari nu ar schimba cu aproape nimic ponderea cheltuielilor statului cu pensiile.

    Multi dintre pensionarii in plata cu pensii de serviciu, s-au bazat pe legile tarii si-au angajat imprumuturi la banci pentru a-si achizitiona o casa, o masina, etc. Au contracte de imprumut pe 5-10 de ani incheiate pe baza veniturilor salariale si/sau deciziile de pensionare. Au rate de platit care nu ar putea fi achitate dupa recalcularea pensiei.
    Va prezint un exemplu simplu. Un pensionar a contractat credite ca persoana fizica. Are o pensie de seviciu de 6000 lei si are o rata lunara de plata de 3000 lei. Cum va mai putea achita acea rata, daca pensia acestuia devine 2500 lei?
    Exemplul vine sa evidentieze numai partial o realitate sociala ce trebuie avuta in vedere la elaborarea unui text de lege. Dintotdeauna, izvoarele dreptului au avut la baza relitatile sociale, s-au adaptat acestora si au tins sa mentina echilibrul social;
    Nu sunt de condamnat, dupa o viata de munca si pregatire continua, in conditii speciale, de risc, de disciplina severa, in care au respectat legile tarii si-au indeplinit conditiile legale de pensionare ca acum au o pensie de serviciu si au facut un credit.
    Nu sunt de condamnat si pentru faptul ca legislatia garanteaza aceste drepturi prevazute in deciziile de pensionare si se bazeaza pe garantia statului. Aviatorii au respectat legile statului roman indiferent de conjunctura politica. Au avut incredere in statul de drept din Romania.
    Daca statul a acordat unei persoane/grup de persoane un anumit drept o perioada suficient de lunga (de regula ani) atunci persoana respectiva se bazeza pe aceste drepturi stabilite conform legii, stabilite de Casa de pensii, in acest caz, printr-o decizie legala.
    Pensionarii au avut in incredere in aceste pensii avand in vedere mai multe situatii cand s-au stabilit si recalculat pensiile si niciodata nu s-a scazut cuantumul lor. In anul 2005 apare OUG nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, care a fost aprobata prin Legea nr. 78/2005. Art. 6, alin. (2) prevede ca:
    “In situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plata, se menţine cuantumul cuvenit sau aflat în plata (…).”

    Deci, daca in 2005 principiul dreptului castigat exista, in 2010 nu mai exista?

    Iar Constitutia Romaniei, care este inca in vigoare, ne asigura ca un drept odata stabilit nu poate fi restrans sau desfiintat.
    Echitate in stabilirea unor drepturi insemna si faptul ca anumite categorii isi asuma responsabilitati mai mari in profesia aleasa (chiar riscuri mai mari) si ca trebui sa beneficieze de anumite compensari materiale, de un tratament special. Multi colegi de-ai nostri si-au alterat puternic sanatatea in activitatea de indeplinire a misiunilor de zbor. Multi nu au mai ajuns la pensie trecand pe lumea cealalta.

    Pentru a nu afecta grav situatia personalului navigant pensionar, pentru a nu ajunge la sute de procese in instantele din Romania si nu numai, solicitam respectarea legislatiei actuale si scoaterea din noul proiect a prevederilor cu privire la recalcularea pensiilor.
    Pentru a nu creste cheltuiala cu pensii mari la fel cu pensiile mici, se poate stabili un plafon legat de salariul mediu pe economie pana la care pensiile vor creste in viitor, iar cele mari sa inghete pana la atingerea plafonului stabilit.

    Adrian T – fost pilot aviatie.

  2. Multumesc Adrian,

    Ar fi minunat daca si alti colegi ar comenta si ar spune ce cred si ar aduce argumente la demersul nostru.
    Suntem si vom fi si mai mult vazuti si comentati in blogosfera ro.

    Admin

Comments are closed.