Doamnelor si domnilor aviatori,

Stimati vizitatori,

Astazi la ora 11 30, impreuna cu sotia am mers la Ambasada Poloniei pentru a depune cateva flori si a aprinde o lumanare ,in fata ambasadei,pentru cei care si-au pierdut viata in accidentul aviatic de la Smolensk.inflatable human bubble

Dumnezeu sa-i odihneasca si sa-i ierte!

Venind acasa am sunat un prieten si fost coleg de la Asiana Airlines, Captain Peter Slupinscki, pentru a-mi exprima coondoleantele si parerea de rau pentru cele intamplate. Dupa ce am terminat cu partea protocolara ,care se cere in astfel de situatii,dar venita din suflet, l-am intrebat pe prietenul meu Peter: ” ce crezi tu ca s-a intamplat acolo?”

Peter a fost pana in anii 1995 colonel, pilot comandant la Excadrila Speciala poloneza, apoi pilot la LOT,alte companii aeriene , eperienta vasta, acum in vasta de 65 de ani, pensionar dar total conectat la problemele actuale ale industriei de aviatie.

Peter mi-a spus textual: ” Cornel, a fost 99,9 % problema pilotului comandant!”

La un asemenea raspuns, cunoscindu-mi foarte bine  prietenul si stiind ca nu face judecati pripite, este un bun si practicant credincios catolic, cu o expertiza perfecta in domeniul aviatic, am protestat si asa am tot discutat pret de 30/40 de minute pe tema.

NU, Peter nu isi invinuia colegul, dar isi amintea ca acum cativa ani la o vizita oficiala a Presedintelui polonez in Georgia, echipajul a fost indrumat sa aterizeze pe un aerodrom care nu corespundea cerintelor impuse de regulamente. Pilotul comandant a refuzat si a aterizat in apropiere la alt aeroport. La venirea in tara a fost concediat.Adica trecut in rezerva, scos la pensie, pe linie moarta ,punct.

In discutie s-a mai pomenit despre cine are autoritatea totala intr-un avion (cu pasageri la bord), primul ministru, presedintele, magnatul cu bani proprietar al avionului, dispeceratul companie de aviatie care are de urmarit un profit sau alte interese, sau Pilotul Comandant!?

Si ne-am mai amintit cam de cate ori am trecut fiecare dintre noi prin situatii similare, ce am invatat din asta si cum am supravietuit in meserie pana la aceasta varsta.

Eu personal o sa revin cu un comentariu despre conceptul  “Threats and Error Management” ,care va incerca sa explice ce se poate intampla cand regulile Industriei de Aviatie nu sunt intelese sau nu se aplica si atunci cand, in diverse birouri, chiar si ministeriale se iau hotarari care nu au nici o legatura cu realitatea.

Deasemeni voi posta si o intamplare adevarata in sectiunea Intamplari Adevarate.

Va rog deasemenea sa comentati problema din punctul dumneavoastra de vedere.

Va multumesc,

Admin.